Ja, deze bestaat nog steeds.
Deze periode van drie weken wordt in Nederland niet centraal vastgesteld. Door de vereniging van bouwbedrijven, Bouwend Nederland, wordt voor de regio's noord, midden en zuid wel een advies gegeven wanneer de bedrijven het beste collectief sluiten zodat de werknemers op vakantie kunnen gaan. Het is echter altijd de werkgever, of werknemer, wanneer dit in de CAO is vastgelegd, die het verlof bepaalt.

In België wordt er voor de meeste regio's een collectief akkoord overeengekomen waarin alle (grote) bouwbedrijven gedurende drie weken de deuren sluiten.
Bouwvak Nederland
Regio Noord 6 aug 2018 t/m 24 aug 2018
Regio Midden 30 jul 2018 t/m 17 aug 2018
Regio Zuid 23 jul 2018 t/m 10 aug 2018
SimonV